Saturday, December 4, 2010

Kenaikan Gaji Ditangan Pekerja-Gerakan Kuasa Pekerja

Selepas menang Galas dan Batu Sapi, BN/UMNO yakin bahawa mereka mendapat sokongan rakyat. Walaupun harga minyak dinaikkan,rakyat akan terus mengundi BN/UMNO.Agaknya,rakyat tidak kisah dengan kenaikan harga. Mungkinkah rakyat Malaysia sudah kaya ? Ataupun,tahap penahanan kesengsaraanya amat tinggi, ataupun rakyat Malaysia lemah dan senang diperlekehkan?

Bukan saja harga minyak yang naik.Semua barangan/servis lain juga telah naik secara mendadak, sejak dua tahun yang sudah, tetapi gaji rakyat tidak naik setanding dengan kenaikan kos sara hidup.

Pegawai kerajaan bernasib baik kerana gaji mereka naik dan sekarang secara amnya, pampasan/ imbuhan jawatan kerajaan lebih tinggi daripada jawatan swata.Tetapi malang nya,kerajaan mengabaikan kebajikan pekerja sektor swasta ,walaupun kerja disektor ini lebih stres.

Isu gaji minima juga telah dibangkitkan sebelum PRU 12 tetapi tidak ada apa apa perubahan yang telah dibuat oleh Pemerintah.Sehingga kini,gaji minima hanya jadi satu gimik politik.Hanya janji janji kosong sahaja.

Apa yang berlaku sekarang?

Ramai rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah menghadapi kesempitan hidup.Gaji dan OT tidak cukup walaupun suami isteri bekerja.Apakah tindakan yang mereka boleh lakukan?

Kuasa pekerja adalah satu kuasa yang boleh mengegarkan lanskap negara. Pekerja swasta disarankan guna kuasa pekerja sebagai golongan majoriti dalam negara, untuk mengerakan aktiviti kesatuan sekerja ,untuk memperjuangkan untuk kenaikan gaji. Hakikatnya, hanya kuasa pekerja dapat membantu pekerja.Pemerintah yang akrab dengan pengusaha dan majikan,tidak simpati dengan keperitan hidup yang pekerja swasta sedang menghadapi.

Pekerja juga disarankan megunakan kuasa pekerja untuk membuat pertukaran kerajaan dalam PRU13.Kuasa perlu dikembalikan ketangan rakyat.Kita perlu buktikan kepada kuasa ditangan kita dan bukan ditangan UMNO/BN.

BERSATU TEGUH ,BERCERAI ROBOH

1 comment:

Unknown said...

betoi betoi betoi..janji kosong jer,macam hampeh tebu x de gunenye lagi.Buang dalam tong sampah je.

Tunggu le lagi seminggu nak undi.macam-macam depa nak buat itu dan ini.sumua nye turun padang,main bola tendang sana-sini. kalau menang leh julang piala. penonton yang sakit tekak menang sorak je..

oh lupe lak..Sebenarnye ramai gak yang dapat ganjaran.Itupun yang berkepentingan jer.paham-paham je le,dah sapot takkan tak bagi pe pe kot..