Friday, February 6, 2009

PERSAMAAN SEPT-16 & FEB-06 ?

Rata rata rakyat Malaysia menyatakan bahawa lompat parti atau ‘hijrah’ parti itu satu tindakan yang tidak beretika. Tetapi kita dapati parti politik samada pemerintah ataupun pembangkang pernah mengunakan strategi ini untuk mengambil alih kuasa.

DSAI sendiri telah mengunakan taktik kejut/gertak ( Sept-16 ) untuk mengambil alih kuasa kerajaan Malaysia.BN termakan dengan taktik ini sehingga sekumpulan wakil Rakyat telah di hantar keluar negeri.TDM , PM dan DPM begitu runsing sekali dengan kemungkinan ini.

Kita tahu bahawa sekiranya lompatan itu berlaku, BN akan memohon kepada DYMM SPB YDP Agong untuk membubarkan Parlimen dan Tuanku akan memperkenan permohonan tersebut.

Walau bagaimana pun, Sept-16 tidak berlaku dan tiada apa yang perlu di perkatakan lagi. Acah bukan salah.

Pada Feb-05 , 4 Adun Perak daripada Pakatan Rakyat telah lompat kepada BN menyebabkan Pakatan Rakyat hilang majoriti. MB Perak telah memohon kepada DYMM Sultan Perak untuk membubarkan DUN Perak tetapi Tuanku tidak memperkenankan nya. Kerana 4 orang ini,Kerajaan Pakatan yang diberi mandat oleh rakyat telah tumbang.

BN telah menubuhkan Kerajaan Perak pada hari ini, Feb-06, melalui pintu belakang ( lompatan katak). Adakah ini beretika? Rata rata rakyat Perak rasa tertipu. Mandat yang mereka berikan kepada Pakatan Rakyat tidak dihormati oleh BN dan tidak dipertahankan oleh DYMM Sultan Perak.


Lompatan bukan lah suatu amalan yang baik .Lompatan yang menyebabkan kejatuhan Kerajaan yang sah adalah suatu kesalahan besar. Perlembagaan patut dipinda supaya lompatan yang menyebabkan kerajaan sah hilang majoriti, akan menyebabkan kerusi berkenaan dikosongkan secara automatik dan pilihanraya kecil diadakan.

No comments: